4.2 Review

Chemotherapy for Metastatic Breast Cancer - An Anachronism in the Era of Personalised and Targeted Oncological Therapy?

期刊

GEBURTSHILFE UND FRAUENHEILKUNDE
卷 75, 期 6, 页码 574-583

出版社

GEORG THIEME VERLAG KG
DOI: 10.1055/s-0035-1546150

关键词

metastatic breast cancer; HER2-positive; HER2-negative; targeted therapy; chemotherapy; metastasiertes Mammakarzinom; HER2-positiv; HER2-negativ; zielgerichtete Therapie; Chemotherapie

资金

  1. Roche
  2. Celgene
  3. Eisai
  4. Novartis
  5. AstraZeneca
  6. Amgen
  7. GSK
  8. Janssen Cilag
  9. Pierre Fabre
  10. Teva
  11. Eisei

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Based on the findings of modern molecular biology, breast cancer is nowadays considered to be a heterogeneous disease. This leads to the objective of an individualised, more patient-oriented therapy. A series of target molecules for this purpose has already been identified. The principle of targeted oncological therapy was realised decades ago with the introduction of endocrine therapy for patients with hormone receptor-positive tumours. The modern therapy for HER2-positive tumours is a further example for the translation of targeted therapy into clinical routine. For patients with HER2-negative metastatic breast cancer, to date two targeted drugs, bevacizumab and everolimus, are available for routine clinical use. Many other substances are still undergoing clinical development. However, validated predictive markers to aid in therapeutic decision-making and therapy control are still lacking. Chemotherapy constitutes an effective palliative therapy with proven efficacy for the patients. In this process strategies have also been realised for a targeted therapy against tumour cells with the help of chemotherapeutic agents such as, for example, the intracellular activation of the prodrug capecitabine or the active albumin-mediated transport of nab-paclitaxel which leads to higher peri- and intratumoural enrichments. The continuing unchanged relevance of chemotherapy is often underestimated in the current discussions and will be comprehensively evaluated in this review. Zusammenfassung Aufgrund der Erkenntnisse der modernen Molekularbiologie wird Brustkrebs heute als heterogene Erkrankung verstanden. Daraus ergibt sich das Ziel einer individualisierteren, mehr personalisierten Therapie. Hierfur sind schon eine Reihe von Zielmolekulen identifiziert worden. Mit der endokrinen Therapie von Patientinnen mit hormonrezeptorpositiven Tumoren wird der Grundsatz der zielgerichteten onkologischen Therapie bereits seit Jahrzehnten realisiert. Die moderne Therapie HER2-positiver Tumore ist ein weiteres Beispiel fur die erfolgreiche Translation zielgerichteter Therapieprinzipien in den klinischen Alltag. Beim HER2-negativen metastasierten Mammakarzinom stehen Patientinnen in der klinischen Routine bisher mit Bevacizumab und Everolimus 2 zielgerichtete Medikamente zur Verfugung. Viele weitere neue Substanzen befinden sich noch in der klinischen Entwicklung. Es fehlen aber validierte pradiktive Marker zur Therapieentscheidung und -steuerung. Mit der Chemotherapie steht Patientinnen eine effektive palliative Therapie mit bewiesener Wirksamkeit zur Verfugung. Dabei wurden auch bei den Chemotherapeutika Ansatze fur eine zielgerichtetere Therapie gegen Tumorzellen realisiert, so etwa mit der intrazellularen Aktivierung des Prodrugs Capecitabin oder mit dem aktiven albuminvermittelten Transports von nab-Paclitaxel, der zu einer hoheren peri- und intratumoralen Anreicherung fuhrt. Der unveranderte Stellenwert der Chemotherapie wird in den aktuellen Diskussionen jedoch haufig unterschatzt und soll in dieser ubersichtsarbeit umfassend beleuchtet werden.

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